به گزارش مشرق، عباس آخوندی بعدازظهر امروز در مراسم اختتامیه نمایشگاه راهسازی، راهداری، حملونقل و صنایع وابسته اظهار داشت: باید در اقتصاد ایران و توسعه تغییر نگرش ایجاد شود.
وی ادامه داد: فعالان حوزههای اقتصادی اعم از دولتی و بخش خصوصی در حوزههای زیرساخت و حملونقل و خدمات باید سهم دقیقی از اقتصاد داشته باشند.
وزیر راه و شهرسازی به بودجه امسال وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: بودجه ابلاغی وزارت راه و شهرسازی برای سال جاری 7 هزار و 700 میلیارد تومان بود، اما تاکنون 80 میلیارد تومان آن تخصیص یافته است که این کمتر از یک درصد است.
آخوندی ادامه داد: 2 هزار و 560 میلیارد تومان از محل اسناد خزانه اسلامی برای وزارت راه و شهرسازی منتشر شد و این آمار و ارقام نشان میدهد که با بودجههای دولتی امکان توسعه زیرساختها فراهم نیست.
وی بیان کرد: بودجه سال آینده نیز 320 هزار میلیارد تومان برآورد شده است که 57 هزار میلیارد تومان آن عمرانی است و مشخص نیست، چه میزان از این رقم محقق میشود.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در گذشته موضوع کاهش اعتبارات جاری در راستای توسعه اعتبارات عمرانی مطرح بود، اما امروز اعتبارات جاری افزایش یافته است و 90 درصد بودجه به تخصیص اعتبارات جاری اختصاص مییابد.
آخوندی گفت: امروز هر هزینهای در دولت میشود، قابل برگشت نیست، همانطور که هزینه یارانهها ایجاد شد و قابل برگشت نبود.
وی با تأکید براینکه اقتصاد کشور باید از درون آباد شود، بیان کرد: اگر بخواهیم به منابع دولتی اتکا کنیم، با توجه به کاهش روزافزون آن نمیتوان اهداف را محقق کرد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: برای توسعه بندر شهید بهشتی توانستیم بیش از 650 میلیون دلار منابع مالی غیر دولتی جذب کنیم و هدفگذاری کردهایم، بندر شهید رجایی نیز با حضور بخش خصوصی توسعه یابد.
آخوندی با اشاره به ارائه مشوقها برای جذب بخش خصوصی گفت: وقتی به دنبال حضور بخش خصوصی باید مدلهای اقتصادی را اجازه دهیم، آنها تعیین کنند. اینجانب در مورد مداخله دولت در مدلهای اقتصادی آزادراهها با حضور بخش خصوصی ایستادگی کردم و به پیامدهای آنچه میگویم متوجه هستم.
وی بیان کرد: برای حضور بخش خصوصی در پروژههای عمرانی باید مشوقها و مدلهای برد - برد تعریف کرد؛ در کنار بخش زیرساخت در بخش توسعه ناوگان هم به دنبال فعال کردن بخش خصوصی هستیم، از اینرو نوسازی بیش از 65 هزار دستگاه کامیون آغاز شد.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: باید جرأت به خرج داد و قرارداد خرید 200 فروند هواپیما را یکجا امضا کرد؛ برای اینکه در انواع مدلهای حملونقلی رقابت ایجاد کنیم نیازمند ورود ناوگان جدید و تجهیزات بهروز هستیم.
آخوندی تأکید کرد: من آمادگی تغییر رویکرد و نگرشها را در وزارت راه و شهرسازی دارم، اما باید توجه داشت که یک دست صدا ندارد و محیط اقتصادی ایران باید به سمتی برود که بخش خصوصی قدرت بالندگی و تأمین مالی داشته باشد.
وی ادامه داد: دوران دولتسالاری به پایان رسیده است و دولت نباید در هر بخشی مداخله کند.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: بخش خصوصی نمیتواند از منابع شخصی خود برای اجرای پروژههای زیرساختی و حملونقلی استفاده کند و بانکها و مؤسسات مالی هم باید به این عرصه ورود کنند.
وی ادامه داد: فعالان حوزههای اقتصادی اعم از دولتی و بخش خصوصی در حوزههای زیرساخت و حملونقل و خدمات باید سهم دقیقی از اقتصاد داشته باشند.
وزیر راه و شهرسازی به بودجه امسال وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: بودجه ابلاغی وزارت راه و شهرسازی برای سال جاری 7 هزار و 700 میلیارد تومان بود، اما تاکنون 80 میلیارد تومان آن تخصیص یافته است که این کمتر از یک درصد است.
آخوندی ادامه داد: 2 هزار و 560 میلیارد تومان از محل اسناد خزانه اسلامی برای وزارت راه و شهرسازی منتشر شد و این آمار و ارقام نشان میدهد که با بودجههای دولتی امکان توسعه زیرساختها فراهم نیست.
وی بیان کرد: بودجه سال آینده نیز 320 هزار میلیارد تومان برآورد شده است که 57 هزار میلیارد تومان آن عمرانی است و مشخص نیست، چه میزان از این رقم محقق میشود.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در گذشته موضوع کاهش اعتبارات جاری در راستای توسعه اعتبارات عمرانی مطرح بود، اما امروز اعتبارات جاری افزایش یافته است و 90 درصد بودجه به تخصیص اعتبارات جاری اختصاص مییابد.
آخوندی گفت: امروز هر هزینهای در دولت میشود، قابل برگشت نیست، همانطور که هزینه یارانهها ایجاد شد و قابل برگشت نبود.
وی با تأکید براینکه اقتصاد کشور باید از درون آباد شود، بیان کرد: اگر بخواهیم به منابع دولتی اتکا کنیم، با توجه به کاهش روزافزون آن نمیتوان اهداف را محقق کرد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: برای توسعه بندر شهید بهشتی توانستیم بیش از 650 میلیون دلار منابع مالی غیر دولتی جذب کنیم و هدفگذاری کردهایم، بندر شهید رجایی نیز با حضور بخش خصوصی توسعه یابد.
آخوندی با اشاره به ارائه مشوقها برای جذب بخش خصوصی گفت: وقتی به دنبال حضور بخش خصوصی باید مدلهای اقتصادی را اجازه دهیم، آنها تعیین کنند. اینجانب در مورد مداخله دولت در مدلهای اقتصادی آزادراهها با حضور بخش خصوصی ایستادگی کردم و به پیامدهای آنچه میگویم متوجه هستم.
وی بیان کرد: برای حضور بخش خصوصی در پروژههای عمرانی باید مشوقها و مدلهای برد - برد تعریف کرد؛ در کنار بخش زیرساخت در بخش توسعه ناوگان هم به دنبال فعال کردن بخش خصوصی هستیم، از اینرو نوسازی بیش از 65 هزار دستگاه کامیون آغاز شد.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: باید جرأت به خرج داد و قرارداد خرید 200 فروند هواپیما را یکجا امضا کرد؛ برای اینکه در انواع مدلهای حملونقلی رقابت ایجاد کنیم نیازمند ورود ناوگان جدید و تجهیزات بهروز هستیم.
آخوندی تأکید کرد: من آمادگی تغییر رویکرد و نگرشها را در وزارت راه و شهرسازی دارم، اما باید توجه داشت که یک دست صدا ندارد و محیط اقتصادی ایران باید به سمتی برود که بخش خصوصی قدرت بالندگی و تأمین مالی داشته باشد.
وی ادامه داد: دوران دولتسالاری به پایان رسیده است و دولت نباید در هر بخشی مداخله کند.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: بخش خصوصی نمیتواند از منابع شخصی خود برای اجرای پروژههای زیرساختی و حملونقلی استفاده کند و بانکها و مؤسسات مالی هم باید به این عرصه ورود کنند.